الگوی خانواده مطلوب _ مسجد الزهرا _ جلسه دوم آذر ۹۷

سخنرانی هفتگی مدیر عامل زکا درباره الگوی خانواده مطلوب در سبک زندگی اسلامی

این مطلب را با آن ها که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید:

جلسه دوم مبحث الگوی خانواده مطلوب  در تاریخ ۹۷/۹/۴ در مسجدالزهرا  توسط مهندس اعلایی ” مدیر عامل موسسه زکا ” برگزار شد.

در ابتدای جلسه , مروری به مباحث گذشته انجام شد.

در ادامه بحث , ایشان به بررسی حق و تکلیف در زوجیت و وظایفی که با ازدواج برای زن و مرد به وجود می آید پرداخته و اظهار داشتند توجه به این مبانی ما را به دلایل اصلی و مبنایی تفاوتهای حقوقی و تکالیف که برای “زن و مرد” تعیین شده است ,آشنا میکند.

بر اساس رابطه زوجیت (بین زن و مرد)طرفین دارای وظائف و حقوق جدید می شوند.برای آشنایی به مبانی به نکات ذیل توجه فرمایید

زن و مرد

  • ۱- نظام عالم با تمام کثرات آن نظامی است واحد پیوسته و بر اساس حق

  • صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ (نمل- ۸۸)

  • صنع خداست که هر چیزی را در کمال اتقان و استحکام ساخته، که علم کامل او به افعال همه شما خلایق محیط است
  • مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ (ملک -۳)

  • در آفرینش آن [خداى] بخشایشگر هیچ گونه اختلاف [و تفاوتى] نمى ‏بینى بازبنگر آیا خلل [و نقصانى] مى ‏بینى
  • وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ(حجر ۸۵)

  • و ما آسمانها و زمین و هر چه را که در بین آنهاست جز به حق (و برای مقصودی صحیح و حکمتی بزرگ) خلق نکرده‌ایم

بر اساس آیات فوق الذکر استحکام , خلل ناپذیری و کمال هستی مشهود و غیر قابل انکار است.

  • ۲- نظام عالم نظامی است هدایت شده و جهت دار

قالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (طه ۵۰ )

  • موسی پاسخ داد که خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت وجود خاص خودش بخشیده و سپس (به راه کمالش) هدایت کرده است
  • سبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى ﴿۱﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿۲﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿۳﴾

  • نام پروردگار والاى خود را به پاکى بستاى (۱) همان که آفرید و هماهنگى بخشید (۲) و آنکه اندازه‏ گیرى کرد و راه نمود (۳)
  • خداوند برای هدایت انسان به سوی هدف خلقت ؛ هم حجت باطنی بنام عقل که فطری ست داده وهم حجت ظاهری به نام رسولان:
  • رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ (نساء ۱۶۵)

  • رسولانی را فرستاد که (نیکان را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند تا آنکه پس از فرستادن رسولان، مردم را بر خدا حجّتی نباشد

از انجا که مقصد در عالم هستی معلوم است که ” إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیر” (هود /۴)لذا نظام هستی هم تکوینا و هم تشریحا با ارسال رسل و انبیا الهی به سمت این مقصد متعالی رهنمون شده است.

  • ۳- در نظام عالم از حق هیچ موجودی، ذره ای فرو گذار نشده و حق و تکلیف مبتنی بر سعه وجودی است.

 

از آنجا که عالم هستی بر اسا تنوع و تکثیر خلق شده است و هر موجودی را به مقداری ظرفیت داده اند لذا حق و تکالیف کاملا مبنی بر داده ها و وسع مخلوقات تعریف شده است و خداوند هیچ کس را بیش از توانایی اش تکلیف نمی کند.

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ (نحل ۹۰)

همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد

وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ (ال عمران ۱۶۲)

و این که خدا هرگز کمترین ستم در حق بندگان نخواهد کرد.

لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ (بقره ۲۸۶)

خدا هیچ کس را جز به مقدار آنچه (توانایی) داده تکلیف نمی‌کند.

علامه طباطبایی: همانا حقیقت عدل همان مساوات و موازنه بین امور است، به این ترتیب که به هر کسی ان سهمی را که سزاوار است داده شود. پس از این جهت مساویند که هر کس وهر چیز در آن جایگاهی که استحقاق ان را دارد قرار گیرد. (المیزان ج ۲ ص ۲۳۱)

 

  • ۴- اختلاف قوای ظاهری و باطنی زن و مرد مبنای تعیین حق و تکلیف

  • وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ (حجر ۲۱)

  • و هیچ چیز در عالم نیست جز آنکه منبع و خزانه آن نزد ماست ولی ما از آن بر عالم خلق الاّ به قدر معین (که مصلحت است) فرو نمی‌فرستیم.
  • إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ (قمر ۴۹)

  • ما هر چه آفریدیم به اندازه آفریدیم.
  • اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثَىٰ وَمَا تَغِیضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ ۖ وَکُلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ (رعد ۸)

  • تنها خدا می‌داند که بار حمل آبستنان عالم چیست و بار رحمها چه نقصان و چه زیادت آرند، و مقدار همه چیز در علم ازلی خدا معین است.

از انجا که زن ومرد متناسب با “کارکرد”و ماموریت خود در عالم هستی از ظرفیت ها و ویژگی های متفاوتی برخوردارند , لذا عدالت حکم میکند حقوق و تکالیف هر یک متناسب و هماهنگ با توانایی های ایشان تشریع گردد.

  • هر کسی را بهر کاری ساختند میل آن را در دلش انداختند / مولوی

این مبحث ادامه دارد ….

این مطلب را با آن ها که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.