الگوی خانواده مطلوب_ مسجد الزهرا _ جلسه اول آبان ۹۷

خانواده مطلوب

سخنرانی هفتگی مدیر عامل زکا درباره الگوی خانواده مطلوب در سبک زندگی اسلامی

این مطلب را با آن ها که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید:

نخستین جلسه مباحث موضوع الگوی خانواده مطلوب  در تاریخ ۹۷/۸/۲۷ در مسجدالزهرا  توسط مهندس اعلایی ” مدیر عامل موسسه زکا ” برگزار شد.

ایشان سخنان  خویش را با طرح  سئوالاتی به شرح زیرآغاز نمود  :

آیا مجرد هستید وچرا؟

آیا در خانه شما کسی هست که مجرد بوده و از زمان ازدواجش گذشته باشد؟

دلیل ویا دلائل ازدواج نکردن ایشان  چیست؟

سپس در  پاسخ گویی تفصیلی به سوال های مطرح شده ،  موضوع الگوی خانواده مطلوب مورد برسی قرار گرفت.وی در ابتدا بحث تعریفی از خانواده به شرح زیر ارائه داد.

 

  • خانواده مهمترین واولین نهاد اجتماعی انسانی است. تمایل جنسی زن ومرد و محبت فطری که پدر ومادر نسبت به فرزندان خود دارند موجب شده خانواده به عنوان یک نهاد طبیعی و محترم از قدیم الایام به وجود آید.
  • همانگونه که تشکیل اجتماع از ضرورت های طبیعت انسان و تامین سعادت او است، خانواده نیز به حکم نیاز های غریزی وفطری انسانی ایجاد شده است

درادامه سخنران  به تشریح بند اول تعریف ” خانواده مهمترین و اولین نهاد اجتماعی انسانی ” پرداخت و ضمن برشمردن تمایزات خانواده در جامعه انسانی و دیگر موجودات ویژگی‌های آن را به سه بخش ذیل تقسیم و به تشریح آن پرداخت

۱- خانواده از روی اختیار تشکیل می شود.

۲- نقش ازدواج درتکامل  آدمی نقشی اساسی است.

۳- حق و تکلیف در زوجیت ایجاد می شود.

 

آنگاه در تشریح بند ۱ یعنی اختیار ضمن تعریف قضا و قدر و همچنین رابطه آن با اختیار موضوع تناقض بین قسمت واختیار انسان در ازدواج را به تفصیل تبیین  و قضا قدر ورابطه آن با اختیار را به شرح زیر بیان نمود:

خانواده از روی اختیار تشکیل می شود

قضا و قدر: قضا و قدر دو مرحله از علم خدا هستند:

در مرحله قضا، خدا به اموری علم دارد که همه آنها قطعا انجام میپذیرند و هیچ عاملی نمیتواند در وقوعشان سدی ایجاد کند مثل مرگ.

در مرحله قدر، خداوند مقدار و کیفیت انجام آنچه در مرحله قضا آمده است را تعیین می کند مثلا زمان مرگ، جزو تقدیر است.

خصوصیت مرحله قدر این است که اموری که در آن ثبت و ضبط شده قابلیت تغییر را دارند.

در حدیثی از امام باقر آمده است: شخصی از ایشان درباره این آیه قرآن پرسید: هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ “انعام/۲

خدا اجل و مدّتى را بعنوان عمر برای شما مقرّر داشت واجَل حتمى نزد اوست.

امام فرمود: منظور از این دو اجل، دو زمان برای مرگ است: زمان قطعی مرگ که حتمی الوقوع است و دیگری زمان در تقدیر آمده مرگ که منوط و مشروط و قابل تغییر است. (کافی/ج۱/ص۱۴۷)

 

اختیار انسان:

  • انسان در تدبیرامور و معیشت خود مختار است.

إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا (انسان ۳)

  • اصل اینکه انسان موجودی مختار و تلاشمند است جزو قضای الهی است .

اما نحوه استفاده از آنها و نتیجه ای که به آن میرسد، در تقدیر اوست.

او میتواند با بهره گیری از تلاش و اختیار خود، اصل و کیفیت ازدواجش را انتخاب کند.

عوامل متعدد میتواند در تقدیر انسان موثر باشد.

لذا انتخابی که انسان در ازدواج می کند منطبق بر اراده و خواست الهی است

و در واقع همان “قسمت” است

مهندس اعلایی  در درادامه به بند دیگری از ویژگی‌های تشکیل خانواده در جامعه انسانی به شرح زیر پرداخت:

نقش ازدواج درتکامل  آدمی نقشی اساسی است.

  • ۱- نظام عالم نظامی یکپارچه و هدف دار است.
  • وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلًا ۚ ذَٰلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ(ص۲۷)
  • و ما آسمان و زمین و هر چه را بین آنهاست بازیچه و باطل خلق نکرده‌ایم، این گمان کافران است، و وای بر کافران از آتش دوزخ.
  • وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ مابَیْنَهُمالاعِبینَ لَوْأَرَدْناأَنْ نَتَّخِذَلَهْواً لاَتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ کُنَّا فاعِلینَ(انبیاء ۱۶و۱۷)

و ما آسمان و زمین و آنچه را که بین زمین و آسمان است به بازیچه نیافریدیم.اگر می خواستیم جهان را به بازی گرفته و کاری بیهوده انجام دهیم می کردیم.

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ (مومنون۱۱۵)

آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریده‌ایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟!

 

  • ۲- لوازم طی مسیر کمال به صورت تکوینی در اختیار همه موجودات قرار گرفته است.
  • سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی ۱-۳)
  • نام پروردگار بزرگ خویش را به پاکی یاد، کن ، آن که آفرید و درست اندام آفرید ، و آن که اندازه معین کرد سپس راه نمود.
  • قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (طه ۵۰)
  • موسی پاسخ داد که خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت وجود خاص خودش بخشیده و سپس (به راه کمالش) هدایت کرده است.
  • اصل «هدایت عمومی (فراگیر) خداوند»

 

  • ۳ – نظام و ساختار عالم آفرینش در تمام موجودات حتی گیاهان و حیوانات بر اساس جفت بودن و زوجیت است.
  • مِن کُلِّ شَىْ‏ءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ. (آیه ۴۹، الذّاریات‏)
  • و از هر چیز، ما دو جفت (نر و ماده) آفریدیم.
  • فاطِرُ السَّمَوتِ وَ الارْضِ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوجًا وَ مِنَ الانْعمِ أَزْوجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ. (۱۱، الشّورَى‏)
  • خداوند پدید آورنده آسمانها و زمین است. براى شما از جنس خودتان زنهائى را قرار داد. و از چهار پایان نیز جفتهائى را قرار داد.شما را بوسیله ازدواج و تناسل کثرت بخشید

 

نتیجه اینکه : زوجیت که در جامعه انسانی به شکل خانواده تجلی پیدا میکند , بخشی از فرایند خلقت انسان و کمال آدمی است که فقدان آن مراتب خلقت را ناقص و به طور یقین در فرآیند جهت گیری به سوی کمال اختلال ایجاد می کند.

 

این مبحث ادامه دارد….

این مطلب را با آن ها که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.